Contact
Xpert Bureau
De Dreef 21
3706 BR ZEIST
T 088 7785233
M info@xpertbureau.nl

Case van

Jeffrey Dokter, bedrijfsarts in opleiding

 

Meer informatie over scholingen of stage
NEEM CONTACT OP

Interview met Jeffrey Dokter, bedrijfsarts WVM Consult

Stage gelopen oktober- november 2019 

 

Onlangs heeft de heer J.E. Dokter, arts specialiserend tot bedrijfsarts, een vijfdaagse stage bij Xpert@Work gelopen. Hij heeft met meerdere specialisten en vakgebieden meegekeken, variërend van ergotherapeut tot handchirurg en van consult tot medicolegale expertise beoordeling. Voor hem een ideale gelegenheid om eens een kijkje in onze keuken te nemen, voor ons een mooie mogelijkheid om intensiever in contact te komen met bedrijfsartsen en te leren van zijn visie. Wij vroegen hem naar zijn ervaring.

Hoe ben je met Xpert Clinic in aanraking gekomen?

“Mijn eerste ervaring met Xpert was op de Bedrijfsgeneeskundige dagen, dat is een congres dat één keer per jaar voor bedrijfsartsen (in opleiding) georganiseerd wordt. Hier kwam ik eigenlijk vooral om de lezingen en sessies bij te wonen, zo ook die van Xpert Clinic. Vervolgens heb ik samen met een vriend bij de stand van Xpert voor de grap de knijpkrachttest gedaan, waarbij de hoofdprijs een dagje meelopen op de OK was. Omdat ik veel aan gewichtheffen heb gedaan, heb ik vrij veel kracht. Toen bleek ik ineens de sterkste te zijn en te mogen meelopen! Ik heb gevraagd of ik direct mijn stage voor mijn opleiding hieraan kon koppelen. Gelukkig mocht dit, en zo ben ik hier terecht gekomen. Heel leuk, want zo kon ik op een kritische manier een kijkje in de keuken nemen en ontdekken of het voor mij interessant zou zijn om patiënten hier naartoe te sturen.”

Wat is je het meest opgevallen tijdens het meelopen bij Xpert?

“Wat me erg positief verrast heeft, is hoe snel alles hier doorloopt. Xpert Clinic is echt een goed geoliede machine. Het proces van diagnose naar chirurg of therapeut en naar operatieplanning en nazorg, dat gaat hier razendsnel. De samenwerking is bijzonder goed en de lijntjes zijn erg kort. Er is duidelijk genoeg expertise in huis!”

Wat is de meerwaarde van Xpert@Work volgens jou ?

“Als ik voor mij en mijn eigen patiënten kijk, dan vind ik het een grote meerwaarde dat de patiënt hier zo snel geholpen wordt. En niet alleen de patiënt, maar ook de werkgever is daardoor sneller geholpen. Zonder de lange doorlooptijd van huisarts naar beeldvorming, naar alternatieve behandeling, naar specialist en dan pas naar operatie. Er wordt hier direct specialistisch gekeken. Dat heeft wederom te maken met de korte lijntjes en goede samenwerking binnen Xpert Clinic.”

Wat neem je mee van wat je hier geleerd hebt naar je dagelijkse praktijk?

“Ik weet jullie nu snel te vinden! Dus als bedrijfsarts zou ik direct doorverwijzen. Wanneer ik in het vervolg een patiënt krijg met hand- en polsklachten, zal ik sneller Xpert Clinic als tip geven en dit met de werkgever overleggen. Daarnaast heb ik hier ondervonden dat er minder snel gesneden wordt dan in een ziekenhuis. Bij Xpert Clinic worden juist ook veel conservatieve behandelingen uitgevoerd, iets wat ik zelf ook vaak wenselijker vind.”

Hoe vaak en wat voor soort hand- en polsklachten kom je tegen in jouw praktijk?

“Ik kom persoonlijk nog niet veel hand- en polsklachten tegen, maar dat heeft mede met de populatie te maken van de patiënten die ik heb. Ik heb veel collega-artsen en mensen via de Participatiewet en daarnaast veel patiënten die kantoorwerkzaamheden verrichten.”

In welke mate zijn de klachten arbeidsgerelateerd en in welke mate hebben ze invloed op de inzetbaarheid?

“Omdat ik er nog niet zoveel mee te maken heb gehad, kan ik hier niet genoeg over zeggen. Een beroepsziekte stellen is niet makkelijk, er zijn zoveel verschillende factoren waar rekening mee moet worden gehouden. Wat erg belangrijk is, is dat je ook altijd bijkomende factoren moet bekijken die losstaan van werk. Werk hoeft niet de belangrijkste factor te zijn. Natuurlijk zijn er wel specifieke beroepsgroepen die een verhoogd risico hebben op hand- en polsklachten. Denk hierbij aan de zware industrie, waar veel met handen en polsen wordt gewerkt zoals een timmerman of een machinebewerker, maar ook aan een beroep waarbij veel herhalende bewegingen worden gemaakt zoals een kapper.”

Als er op afdelingsniveau veel hand- en polsklachten zijn, zou je dan ook de vraag aan ons stellen om daar eens een oordeel en advies over te geven?

“Ik zou dit liever zelf doen, door een arbeidshygiënist in te stellen die kan kijken naar de werkomgeving. Eventueel in combinatie met een ergotherapeut, die specifiek naar de werkplekken kan kijken en deze aan kan passen.”

Wij zijn trots op onze kennis en mogelijkheden. Graag ondersteunen we bedrijfsartsen met onze service. Denk je dat bedrijfsartsen hier behoefte aan hebben en hoe zouden we ze het beste kunnen benaderen?

“Ik zou dit zeker praktisch vinden, helemaal voor de begeleiding van de patiënten. Qua benadering zou ik alles laagdrempelig houden, waarbij het contact goed onderhouden mag worden. Artsen staan er vaak om bekend niet goed bereikbaar te zijn haha, maar dat vind ik juist wel heel belangrijk.  Daarnaast stel ik het op prijs wanneer iemand duidelijke uitspraken doet en niet te vaag blijft.”

 

Mijn doelstelling

“De algemene zaken kennen bedrijfsartsen wel, maar wij zijn geen specialist in hand- en polsklachten. Daarom hoor ik graag duidelijk wat iemand wel of niet kan, en ontvang ik graag advies hoe de specialist erin staat in termen van mogelijkheden. Zo weten we precies waar een patiënt aan toe is, en daar is uiteindelijk iedereen mee geholpen.”