Contact
Xpert Bureau
De Dreef 21
3706 BR ZEIST
T 088 7785233
M info@xpertbureau.nl

Case van

Jeffrey Schaap, bedrijfsarts in opleiding

 

Meer informatie over scholingen of stage
NEEM CONTACT OP

Interview met Jeffrey Schaap, bedrijfsarts Zorg van de Zaak

Stage gelopen februari- maart 2020 

 

Hoe ben je met Xpert Clinic in aanraking gekomen?

“Ik ben met Xpert Clinic in aanraking gekomen doordat er enkele patiënten van mij hier een behandeling volgden en zij hadden positieve verhalen over de kliniek. Tevens rij ik wekelijks langs de vestiging op de Laarderhoogtweg.”

Wat is je het meest opgevallen tijdens het meelopen bij Xpert?

“Mij is het meest opgevallen dat de zorg enorm efficiënt en patiëntgericht is.”

Wat is de meerwaarde van Xpert@work volgens jou?

“De grootste meerwaarde is de snelheid van de interventie gekoppeld aan een advies waarbij re-integratie een doel is en kan ondersteunen in het herstel.”

Wat neem je mee van wat je hier geleerd hebt naar je dagelijkse praktijk?

“Het voornaamste leerpunt is dat er ongelofelijk veel mogelijk is in de therapie en in de belasting, mits er sprake is van een goede coachende begeleiding door de handtherapeut.”

Hoe vaak en wat voor soort hand- en polsklachten kom je tegen in jouw praktijk?

“Ik kom dagelijks hand en pols klachten tegen in de praktijk, dit verschilt van overbelasting tot oude fracturen, artrose en Quervain.”

Hoe vaak en wat voor orthopedische klachten kom je tegen in jouw praktijk?

“Dit ligt veelal aan de sector waarin de patiënt werkzaam is en voor welke klant ik dan aan het werk ben, maar ik zie dagelijks patiënten met orthopedische klachten. En dan voornamelijk rug-, schouder-, knie- en heupproblematiek.”

In welke mate zijn de klachten arbeidsgerelateerd en in welke mate hebben ze invloed op de inzetbaarheid?

“Het is ongelofelijk lastig om de arbeidsgerelateerdheid te bepalen, want de klachten zijn veelal het gevolg van een multifactoriele oorzaak, bijvoorbeeld obesitas, een hoge thuisbelasting en belasting op het werk. Maar de impact op de inzetbaarheid is vaak enorm.”

Als er op afdelingsniveau veel hand- en polsklachten of orthopedische klachten zijn, zou je dan ook de vraag aan ons stellen om daar eens een oordeel en advies over te geven?

“Nu ik heb bemerkt wat er mogelijk is, zou ik dit zeker overwegen!”

Wij zijn trots op onze kennis en mogelijkheden. Graag ondersteunen we bedrijfsartsen met onze service. Denk je dat bedrijfsartsen hier behoefte aan hebben en hoe zouden we ze het beste kunnen benaderen?

“Hand-, pols- en andere orthopedische klachten zijn een voorname reden van uitval in meerdere sectoren. Deze uitval is dan ook vaak langdurig en repeterend. Het herstel is ook vaak ongrijpbaar zonder goede richtlijnen. Ik denk dat het online delen van de kennis van Xpert Clinic een grote stap is in het ondersteunen van mijn beroepsgroep.

Als de bedrijfsartsen de site van de Xpert Clinic weten te vinden voor kennis, dan weten we de Xpert Clinic ook beter te vinden als het gaat om de diensten die de Xpert Clinic verleent. Ik verwacht dat de bedrijfsartsen momenteel niet weten welke mogelijkheden er zijn en welke kennishiaten ze hebben. Dus het is van belang om ze daar op te wijzen, dat is waarschijnlijk het meest effectief in persoon en de Bedrijfsgeneeskundige dagen zijn hiervoor een mooi moment!”

 

Mijn Leerdoelen :

  • Vroege herkenning van een mogelijk langdurige aandoening
  • Beter differentiëren tussen verschillende aandoeningen
  • Juist advies geven over aanpassingen aan werk en levensstijl
  • Enige kennis opdoen van ergonomische aanpassingen voor het werk
  • Netwerk opbouwen voor doorverwijzingen
  • Therapievormen begrijpen en weten welke invloed dit heeft op de belastbaarheid
  • Tijdspaden kunnen duiden voor verschillende aandoeningen